Brætspil jeg kan anbefale – opdateret 06-10-2018

For bedre at kunne give et overblik over hvilke brætspil der er fantastiske, og ikke mindst have et sted at gemme relevante links, er jeg nu begyndt på denne oversigt over brætspil jeg kan lide.

Jeg har inddelt dem i disse kategorier:

  • De små sjove spil: 10-30 minutter – typisk er uretfærdige, underholdende og ja – hurtigt overstået.
  • De familevenlige strategispil: 45-90 minutter – tåler afbrydelser og kræver ikke fuldt fokus hele tiden, men uden at miste det strategiske element
  • De langvarige og nørdede strategispil: 3-10 timer – når der skal udtænkes sindrige planer, du ikke kan få spillebrikker nok, og kun de mest avancerede regler er gode nok.
  • De almindelige strategispil: 30 mins – 2 timer – når du ikke har tid eller energi til at spille et længere, mere awesome strategispil
  • Strategispil der fungerer for 2 personer: x timer – de fleste strategispil kan spilles af ned til 2 personer, men nogle få spil er også gode at spille når man er 2..

De små sjove spil: 10-30 minutter

Exploding Kittens

Bears and babies

Family Business

Ghoost

Læs de engelske regler til Ghoost her – de danske regler er helt uforståelige og forkert oversat, så de er lige til skraldespanden.

Timeline

NB: Må kun spilles med folk der er ligeså dårlige til årstal som dig selv.

 

 

 

De familievenlige strategispil: 45-90 minutter

Disse spil er typisk karakteriseret ved at:

  • der ikke er behov for at følge med i de andres tur – fuldt overblik kan dannes ved at kigge på pladen i ens egen tur
  • der ikke er behov for at have en langsigtet plan, velvalgte reaktioner rækker
  • spillet tager ikke for lang tid
  • spillet har alligevel et stærkt strategisk element

Carcasonne

Ligesom Risk fås Carcasonne i et hav af forskellige smagsvarianter, hvor grundspillet er det samme, men med nyt tema og nye ekstra regler. De nyere varianter er klart bedre end originalen med borge og riddere. Jeg spiller mest:

Carcasonne South Seas

som også er den bedste til nybegyndere, fordi det er den eneste variant af Carcasonne hvor man må (bruge en tur på at) tage sin mand tilbage, hvis man senere fortryder sin beslutning

Carcasonne Gold Rush

som indfører “telte” som gør at man næsten altid kan bruge sin tur til noget fornuftigt – i de øvrige varianter forekommer der oftere ture hvor man hverken får point eller generer sine modspillere.

Selvom der står 2-5 spillere på kassen, fungerer Carcasonne også fint for 6 spillere – og for småpenge kan man købe en 6. farve spillebrikker f.eks. i faraos cigarer.

7 Wonders

Mission: Red Planet

Ticket To Ride

Takenoko

Citadels

familievenlige spil jeg synes ser spændende ud, men ikke har prøvet endnu:

  • Evolution: Climate

 

De langvarige og nørdede strategispil: 3-10 timer

Her har vi fat i de spil, hvor:

  • 1 tur godt kan tage over en time
  • hvor man virkelig kan lægge udspekulerede planer
  • de største, de længste, de mest nørdede og komplekse
  • kort sagt, de mest awesome brætspil 🙂

For at kunne sammenligne spillene, har jeg vurderet dem ud fra følgende faktorer:

  1. Tid:Jeg giver en vurdering fra kort (3 timer)  til laaang (10 timer) på hvor lang tid spillet tager, for at man kan sammenligne spilletid med de andre spil i samme kategori.
  2. Antal spillere: hvor mange kan man være – og hvor mange bør man være..
  3. Awesomeness: det sjove og unikke ved lige netop dette spil
  4. Nørdfaktor: de vitaminer du lever af
  5. Spillestil – Risikoperversitet: hvor nødvendigt er det at tage chancer for at vinde?
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: hvor vigtigt er det at få kørt snakketøjet i stilling? Hvor vigtigt er det at få forhandlet sig til en position i spillet eller få påvirket de andre spilleres beslutninger?
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: Hvor vigtigt er det på forhånd at være forberedt på modspillernes træk (kontra at reagere på dem efterfølgende)? Hvor vigtigt er det at have en plan flere ture frem?

Eclipse

  1. Spilletid: mellem-lang
  2. Antal spillere:  Op til 9 spillere med expansion
  3. Awesomeness:  Rigtig mange strategiske aspekter, og alligevel rimelig tænketid og planlægning, pga. Tur-systemet – man tager kun 1 af sine handlinger ad gangen
  4. Nørdfaktor:  Aliens, rumskibe og planeter der skal koloniseres! Flere expansions, og gadgets end de fleste andre spil.
    1. Man bør faktisk investere i en plastikholder til sine cubes og en måtte til at spille på, for at få en god brætspilskomfort.
    2. Der er i øvrigt en opdateret version af spillet på vej snart…
  5. Spillestil – Risikoperversitet:  lav – mellem: man kan både køre en sejr hjem på defensivt, økonomisk spil, og mere chancelystent aggresivt spil
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: lav – du skal som altid overbevise modspillerne om der er andre der udgør en større trussel end lille dig, især til slut i tur 9, men så godt som alt information er åbent for alle spillere.
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: mellem – lang; der er rigtig mange aspekter at holde øje med, og man skal undervejs lave en plan for hvordan man får skrabet lidt Victory points sammen, for den flåde af rumskibe man møjsommeligt bygger op gennem hele spillet, giver ikke nogen. Der er mange interessante muligheder, men har et begrænset antal actions, så de fleste overvejelser går med hvad man kan vente med, eller helt undvære.
  8. Links og noter: Alle expansions består af flere “moduler”, hvor hvert enkelt “modul” kan vælges til og fra, så der kan mixes og matches på tværs.
    Moduler:

    1. Ancient Homeworlds Hexes med Ancient Cruisers (til de tomme startpladser, når man er under 6 spillere, RotA side 6)
    2. Ancient Hive Hexes: (RotA side 7)
    3. Rare Technologies (anbefalet max 12 per spil, RotA side 4)
    4. Developments (1 mere end der er spillere per spil, RotA side 5)
    5. Warp Portals (Rota side 8)
    6. Deep Warp Portals Hexes, og tilhørende Anomalies (SotR side 10)
    7. Alliances (RotA side 12)
    8. Time Distortion (Køb nu, betal senere – SotR side 4)
    9. Evolution (Boost dine actions – SotR side 6)
    10. Special Reputation Tiles (SotR side 13)
    11. Primary og Secondary Action Marker (RotA side 13)
    12. Direction of Play (RotA side 9)
    13. Turn Order Variant (SP1 side 1)
  9. Links til PDF’er:
    1. Eclipse Rules
    2. Eclipse Expansion: Rise of the Ancients Rules
    3. Eclipse Expansion: Ship Pack One Rules
    4. Eclipse Expansion: Shadow of The Rift Rules
    5. Eclipse Player Aid
    6. Eclipse Race-oversigt 1, Race-oversigt 2, Race-oversigt 3

Dead of Winter

  1. Spilletid: lav til mellem
  2. Antal spillere:  5 spillere
  3. Awesomeness:  Zombietema, vellykket kombination af samarbejdsspil og solo, manipulation og forhandling, uvished om individuelle missioner, forræder
  4. Nørdfaktor:  mellem – regelbogen er lang, der findes expansions, gadgets, og der er zombier,
  5. Spillestil – Risikoperversitet: middel – man skal tage en del chancer for at forsøge at vinde, og man bliver sat et godt stykke tilbage når man er uheldig, til gengæld skifter magtforholdene inden slutspillet
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: lav til mellem – der skal forhandles lidt om hvem der gør hvad ift. De fælles opgaver, og til slut skal der manipuleres og lyves lidt så det passer med ens individuelle mission
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: lav til mellem: man skal planlægge hvordan man bruger sine kort, og følge med i modspillernes tur hvordan de bruger deres, men ellers stiger og falder det afhængigt af om der er en aktiv forræder eller ej.

Firefly

  1. Spilletid:mellem – lang
  2. Antal spillere:   
  3. Awesomeness:  Firefly tema, meget valgfrihed ift. Hvordan man vil bygge op, hvilke missioner man vælger, og så meget tilfældighed igennem hele spillet, at det udlignes nogenlunde
  4. Nørdfaktor: temaet bygger på en gl tv-serie
  5. Spillestil – Risikoperversitet: Høj
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: Lav
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: lav til mellem: du kommer til at lave planerne om ofte…

Game of thrones

…max risikopervers, forhandling og planlægning: vinderen er nabo til den det går dårligst, ekstremt tilting, det er altafgørende at forudse sine 2 naboers træk, max tid…

Civilization

Axis and Allies

Junta

Noter: overvej at droppe den originale kupfase og spil med fan addition

 

Flere spil jeg ikke har prøvet endnu, men som ser spændende ud

  • Gloomhaven
  • Coimbra
  • Terraforming Mars
  • Western Legends
  • Food Chain Magnate
  • Viticulture

 

De almindelige strategispil: 30 mins – 2 timer

Nogle gange rækker tiden ikke til en episk brætspilspilsmaraton, og så er det jo godt at halvmaratonen er opfundet:

Puerto Rico

The Resistance

Bang!

 

Spil der fungerer når man er 2 spillere

Af uvisse årsager formår mange at skrive udenpå deres brætspil at det kan spilles af 2 til x personer, på trods af at det er en mystisk lortevariant af et godt spil, man er nødsaget til at spille når man ikke er nok til at spille spillet, men kun er 2 spillere. Men der er undtagelser, og de er her:

7 Wonders duel

Carcasonne

Twilight Struggle

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *