De langvarige og nørdede strategispil: 3-10 timer

De vigtige ting - sådan cirka

De langvarige og nørdede strategispil: 3-10 timer

Denne side er mest til mig selv og mine brætspilsbuddies, så jeg kan gemme links til regler der tager tid at slå op, mm. og mht. spil har vi fat i kategorien hvor

  • 1 runde godt kan tage over en time
  • hvor man virkelig kan lægge udspekulerede planer
  • de største, de længste, de mest nørdede og komplekse spil
  • kort sagt, de mest awesome brætspil 🙂

For kort at kunne beskrive hvordan spillene adskiller sig fra hinanden, har jeg vurderet dem ud fra følgende faktorer:

  1. Tid:Jeg giver en vurdering fra kort (3 timer)  til laaang (10 timer) på hvor lang tid spillet tager, for at man kan sammenligne spilletid med de andre spil i samme kategori.
  2. Antal spillere: hvor mange kan man være – og hvor mange bør man være..
  3. Awesomeness: det sjove og unikke ved lige netop dette spil
  4. Nørdfaktor: de vitaminer du lever af
  5. Spillestil – Risikoperversitet: hvor nødvendigt er det at tage chancer for at vinde?
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: hvor vigtigt er det at få kørt snakketøjet i stilling? Hvor vigtigt er det at få forhandlet sig til en position i spillet eller få påvirket de andre spilleres beslutninger?
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: Hvor vigtigt er det på forhånd at være forberedt på modspillernes træk (kontra at reagere på dem efterfølgende)? Hvor vigtigt er det at have en plan flere ture frem?

Eclipse

  1. Spilletid: mellem-lang
  2. Antal spillere:  Op til 9 spillere med expansion
  3. Awesomeness:  Rigtig mange strategiske aspekter, og alligevel rimelig tænketid og planlægning, pga. Tur-systemet – man tager kun 1 af sine handlinger ad gangen
  4. Nørdfaktor:  Aliens, rumskibe og planeter der skal koloniseres! Flere expansions, og gadgets end de fleste andre spil.
    1. Man bør faktisk investere i en plastikholder til sine cubes og en måtte til at spille på, for at få en god brætspilskomfort.
    2. Der er i øvrigt en opdateret version af spillet på vej snart…
  5. Spillestil – Risikoperversitet:  lav – mellem: man kan både køre en sejr hjem på defensivt, økonomisk spil, og mere chancelystent aggresivt spil
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: lav – du skal som altid overbevise modspillerne om der er andre der udgør en større trussel end lille dig, især til slut i tur 9, men så godt som alt information er åbent for alle spillere.
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: mellem – lang; der er rigtig mange aspekter at holde øje med, og man skal undervejs lave en plan for hvordan man får skrabet lidt Victory points sammen, for den flåde af rumskibe man møjsommeligt bygger op gennem hele spillet, giver ikke nogen. Der er mange interessante muligheder, men har et begrænset antal actions, så de fleste overvejelser går med hvad man kan vente med, eller helt undvære.
  8. How To Play-videoer:
    Eclipse (base game): https://www.youtube.com/watch?v=WonIjyQP0sk
    Eclipse Rise Of The Ancients Expansion: https://www.youtube.com/watch?v=sD_RTf_9jcA
  9. Links og noter: Alle expansions består af flere “moduler”, hvor hvert enkelt “modul” kan vælges til og fra, så der kan mixes og matches på tværs.
    Hexes: Mange af disse expansions er Hexes man kan tilføje til stakken. Selvom stakken er ubegrænset for Inner og Middle sectors er det begrænset hvad der kan komme i spil da der kun kan lægges hhv. 6 inner sectors og (12 minus antallet af spillere) middle sectors. Antallet af Outer Sectors afhænger af antallet af spillere henholdsvis 5/10/14/16/18 hexes for 2/3/4/5/6 spillere, så hvis man tilføjer mange eksotiske expansion Outer Sector Hexes, udgår der et tilsvarende antal “alm.” Outer Sector hexes, bliver det mere random om man får noget brugbart.
    Expansions: Der er konsensus på BGG forums om at
    -RotA er en must have expansion som giver balance ift. missiler og turtle strategier
    -Sotr (racerne) kræver en del erfaring at spille
    -SP1 og mini expansions er icing on the top, som mange plukker lidt af.
    Moduler:

    1. Nye GCDS: I både SP1 side 1 og RotA side 6 medfølger der en alternativ brik man kan bruge i stedet for den originale GCDS.
    2. Ancient Homeworlds Hexes: (4 middle Hexes kun til de tomme startpladser, når man er under 6 spillere, så der ikke bliver for åbent, RotA side 6)
    3. Ancient Hive Hexes: 2 hexes (1 middle , 1 outer sector) man kan blande i, med  hårdtslående aliens: (RotA side 7)
    4. Warp Portal Hexes: 3 Hexes (1 middle, 2 outer sector) og  1 development tile og 1 discovery tile med Warp Portal-symbolet på – alle Warp Portals er forbundet med hinanden, ligesom alm. worm holes (Rota side 8)
    5. Deep Warp Portals Hexes: 4 Hexes (1 inner, 1 middle, 1 outer sector og 1 udenfor galaxen!) man kan tilføje som åbner op for aliens (Anomalies) der via Deep Warp Portals kan bevæge sig rundt og lave ravage – når de er døde er der til gengæld portaler og gode hexes på kortet (SotR side 10)
    6. Black Hole Hexes: 2 Hexes (2 outer sector) som kan teleporte rumskibe til helt andre nogenlunde valgfri hexes – et terningslag afgører dog om rumskibet ankommer denne runde, næste runde, eller næste runde igen… (BlackHoleMiniExpansion1, BlackHoleMiniExpansion2)
    7. SuperNova v2 Hexes:  2 Hexes (2 outer sector) med 5(!) gratis pladser til population cubes – til gengæld kan disse Hexes ret nemt explodere.. (SuperNova2MiniExpansion)
    8. Pulsar Hexes: 2 Hexes (2 outer sectors) med en lille ekstra action på, hhv. 1 move, 1 upgrade eller 1 build (PulsarMiniExpansion)
    9. Nebula Hexes: 2 Hexes (1 middle, 1 outer) med 2 gratis discovery tiles, og 1 ancient, til gengæld er der ingen pladser til population cubes. (NebulaMiniExpansion)
    10. Nye Rare Technologies: Flere nye techs at smide i posen
      – i RotA kom en række techs med counters til missiler og “turtle strategier” (anbefalet max 12 Rare Technologies per spil, RotA side 4)
      – i SP1 kom en enkelt tech SP1 side 1
      – i SotR kom bl.a. techs med Evolution eller Rift Cannon – der ignorerer shields og computers (SotR side 8)
    11. Development Tiles: (Udover technologies, kan man tilføje disse Development Tiles (1 mere end antal spillere), som noget man kan anskaffe sig med en research action, (RotA side 5) (SotR side 9),SP1 side 1
    12. Alliances: Spillere kan alliere sig, og derved være på hinandens hexes og gå i krig sammen  (RotA side 10)
    13. Time Distortion: Racen Shapers of Dorado har en ekstra ability (andre spillere kan få lidt Time Distortion via Discovery Tiles), som fungerer ligesom kviklån: Du kan vælge at få noget rigtig godt nu (et stort rumskib), men om et par runder skal man kunne betale ressourcerne for det (SotR side 4)
    14. Evolution Racen Octantis har en ekstra ability (andre spillere kan få Evolution via Rare Tech: Advanced Genetics, eller en enkelt mindre Evolution via en Development Tile): Evolutions giver boosts til dine actions fx 1 move ekstra til ens move action, – man bruger en research action på at købe Evolution Tiles, som koster en ny grøn ressource, Mutagen. (SotR side 6)
    15. Special Reputation Tiles: Er en ny type reputation tiles som blandes i posen med Reputation Tiles, og som giver en engangsbonus man kan bruge når man vil, fx re-roll 2 dice, eller +2 computers en enkelt gang, eller en enkelt build action mere  (SotR side 13)
    16. Primary og Secondary Action Marker: En måde at speede spillet op på, ved at lade 2 spillere foretage actions samtidig (RotA side 13)
    17. Turn Order Variant 1: Direction of Play: De alm. regler er at den første spiller der pass’er bliver Starting Player i næste runde – Dvs. spilleren til højre for vedkommende, bliver sidst i næste runde (til fx at vælge tech). Den nye regel er at den anden spiller der pass’er vælger hvilken vej (med uret/mod uret) næste runde spilles. (RotA side 9)
    18. Turn Order Variant 2 (SP1 side 1): Man har tur i næste runde i den rækkefølge man har pass’et – der er et lille board til at holde styr på rækkefølgen.
  10. Links til PDF’er:
    1. Eclipse Rules
    2. Eclipse Official FAQ
    3. Eclipse FAQ Extended
    4. Eclipse Expansion: Rise of the Ancients Rules
    5. Eclipse Expansion: Ship Pack One Rules
    6. Eclipse Expansion: Shadow of The Rift Rules
    7. Eclipse Player Aid
    8. Eclipse Race-oversigt 1 (base game del1), Race-oversigt 2 (base game del2 + RotA), Race-oversigt 3 (SotR)
      1. Guide til de forskellige racer: https://boardgamegeek.com/thread/1361979/general-tech-strategy-race
      2. Guide generelt:
        https://boardgamegeek.com/thread/1163520/advanced-eclipse-strategy
      3. Hex guide 1:
        https://boardgamegeek.com/thread/804274/eclipse-exploration-primer

Dead of Winter

  1. Spilletid: lav til mellem
  2. Antal spillere:  5 spillere
  3. Awesomeness:  Zombietema, vellykket kombination af samarbejdsspil og solo, manipulation og forhandling, uvished om individuelle missioner, forræder
  4. Nørdfaktor:  mellem – regelbogen er lang, der findes expansions, gadgets, og der er zombier,
  5. Spillestil – Risikoperversitet: middel – man skal tage en del chancer for at forsøge at vinde, og man bliver sat et godt stykke tilbage når man er uheldig, til gengæld skifter magtforholdene inden slutspillet
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: lav til mellem – der skal forhandles lidt om hvem der gør hvad ift. De fælles opgaver, og til slut skal der manipuleres og lyves lidt så det passer med ens individuelle mission
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: lav til mellem: man skal planlægge hvordan man bruger sine kort, og følge med i modspillernes tur hvordan de bruger deres, men ellers stiger og falder det afhængigt af om der er en aktiv forræder eller ej.

Firefly

  1. Spilletid:mellem – lang
  2. Antal spillere:   
  3. Awesomeness:  Firefly tema, meget valgfrihed ift. Hvordan man vil bygge op, hvilke missioner man vælger, og så meget tilfældighed igennem hele spillet, at det udlignes nogenlunde
  4. Nørdfaktor: temaet bygger på en gl tv-serie
  5. Spillestil – Risikoperversitet: Høj
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: Lav
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: lav til mellem: du kommer til at lave planerne om ofte…

A Game of Thrones the Boardgame 2nd Edition

  1. Spilletid: lang – (kortere med expansions “A Dance With Dragons” eller “Feast for Crows”). Tiden går med  planlægning af de næste træk og at lave og bryde alliancer.
  2. Antal spillere:  Præcis 6 (eller præcis 4 med expansion “Feast for Crows”) . Undlad alle andre antal.
  3. Awesomeness: Planlægningen, alliancer, backstabbing og tudekiks.
  4. Nørdfaktor: Game of Thrones tema all the way, selv den spillestil der er lagt op til for nogle huse er meget genkendelig fra tv-serien, og så kan det være tilsvarende barskt at begå fejl.
  5. Spillestil – Risikoperversitet: Høj. Der er ikke de store muligheder for at spille sikkert i dette spil, så man er kun tryg når modstanderne er beskæftiget andetsteds, fordi man er så tæt på sine naboer på kortet. Man har næsten hele tiden mulighed for at erobre noget fra sine modstandere, som man gerne vil have, spørgsmålet er mere hvordan man står bagefter – kan man holde det, og blev man i virkeligheden mere sårbar af det træk? For at vinde skal man selvfølgelig gøre det før eller siden…
  6. Spillestil – Wolf of WallStreet faktor: Høj. Alliancer er super vigtige, da man hele tiden er sårbar nogle steder, så er der ro på den ene flanke, er der meget større muligheder til den anden side.  Lige så vigtigt er det derfor også med backstabbing af sine trofaste allierede.
  7. Spillestil – tænketid og planlægning: mellem til lang. Det er vigtigt at lave en rigtig god plan i planlægningsfasen, uden for store fejl, som de andre spillere udnytter, inden man når til næste planlægningsfase. Så planlægning er vigtig, men man er også meget afhængig af hvor god man er til at læse ens naboers næste træk. Vinderen er ofte en af de 2 naboer til den spiller det går dårligst.

Links:

Den officielle how to play-video er intet mindre end fantastisk, så se den, og ved tvivlsspørgsmål så er den opdaterede regelbog og FAQ på denne side

Tips til nybegyndere:

-Mist ikke dine skibe,

Civilization

Axis and Allies

Junta

Reglerne forklaret enklere end i regelhæftet

Junta reglerne kortfra denne tråd på boardgamegeek

Junta reglerne grundigtfra denne tråd på boardgamegeek

Kupfase-regel variant

Selvom Junta er et fantastisk spil, så er kupfasen i Junta uforholdsmæssig lang og kedelig, så jeg vil anbefale at spille med nogle regler som forkorter denne del af spillet (i spillet), så man hurtigere kommer tilbage til den sjove del – det politiske spil. Det kunne eksempelvis være disse

Junta Lite Coup Phase Rules – se mere i denne tråd på boardgamegeek

Junta Lite Coup Phase Board og Junta Lite Extra Counters – Tak Niels Clausen

Terraforming Mars

Note: Findes også som computer og mobilspil

Scythe

Note: Findes også som computer og mobilspil, og der er en variant af spillet til børn